De financiële bijstellingen op Programma 4 hebben onder andere te maken met een actualisering van het MeerjarenProjectenPlan Buitenruimte (MPP), met onbenut budget areaaluitbreidingen en met een actualisering van de kapitaallasten.
De mutaties in het MPP verlopen neutraal in combinatie met de reservemutaties en worden toegelicht in Bijlage 4.2. Areaal en kapitaallasten worden hieronder toegelicht.
Daarnaast zijn er meer specifieke bijstellingen, welke eveneens hieronder worden toegelicht.
Openbaar groen en openluchtrecreatie
Voor het opstellen van het bomenbeleid en de bestuurlijke vaststelling wordt voorgesteld € 25.000 over te hevelen naar 2021, zie verder de toelichting in hoofdstuk 4.1.
Riolering
Op het product riolering wordt voor 2020 een overschrijding verwacht van € 10.000. Dit wordt veroorzaakt door hogere beheerkosten (€ 80.000), maar daar tegenover staan ook hogere inkomsten uit de heffingen (€ 70.000).
Oorzaken van de hogere beheerkosten zijn;
1) Onvoorziene kosten onderzoek en maatregelen grondwaterproblematiek Hornmeer/ Roerdomplaan;
2) Toename van storingen in het verouderde gedeelte van het rioolstelsel van Aalsmeer. De verwachting is dat voor de komende jaren deze kosten worden teruggedrongen door uitvoering van het investeringsprogramma;
3) Inhaalslag inspectie riolering areaal Aalsmeer;
4) En tenslotte een onderschrijding in plaats van overschrijding op de post installaties/gemalen. De lagere kosten zijn ontstaan door gebruik van duurzame materialen en onderdelen in combinatie met verbeterde onderhoudstechnieken.
De inkomsten uit het meerverbruik water zullen naar verwachting vergelijkbaar zijn met het (hoge) niveau van 2019. In de begroting zijn deze nog voor het lagere bedrag (conform oudere jaren) opgenomen. De begroting wordt hierop aangepast.
In het GRP 2021-2025, die deze winter ter besluitvorming wordt aangeboden aan de raad, wordt een actueel beeld gegeven van de hoogte van de structurele baten en lasten. Na vaststelling wordt de begroting hierop aangepast.
De directe lasten en baten op het taakveld riolering maken integraal onderdeel uit van de verantwoording van de kostendekkendheid. Deze mutaties rekenen af met de voorziening “riolering”.
Afval
Zoals reeds aangekondigd in de raadsbrief dd 2 juli 2020 over de ontwikkelingen bij afval wordt er voor 2020 een negatief resultaat ten opzicht van de begroting verwacht van € 280.000.
De € 280.000 overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door € 115.000 hogere verwerkingskosten (hogere tarieven en hoeveelheid), € 43.000 lagere papieropbrengsten en hogere papierinzamelingskosten Kudelstaart, € 34.000 door uitstel van de nieuwe vergoedingsregeling PMD, € 34.000 inzet extra bovengrondse container PMD en € 23.000 incidentele maatregelen (zoals de inzet van verkeersregelaars).
De overschrijding heeft voor € 83.000 een relatie met de Corona-crisis en is opgenomen als een bijdrage uit het Corona-fonds (zie bijlage 4.3).
Het beschikbare saldo van de egalisatievoorziening afval bedraagt per 31 december 2020 € 200.000. Hierbij is reeds rekening gehouden met € 108.000 begrote bijdrage uit de egalisatievoorziening afval aan het product afval. Het gerealiseerde negatieve resultaat bedraagt € 280.000, waarvan € 83.000 is aangemeld voor een bijdrage uit het Corona-fonds. Het niet-Corona gerelateerde resultaat bedraagt derhalve € 197.000. Deze kan onttrokken worden aan de egalisatievoorziening afval. Ultimo 2020 is deze voorziening dan nagenoeg leeg.
Milieubeheer
Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (nadeel € 20.000)
Het huidige budget in Aalsmeer voor 2020 is € 228.000. Conform voorstel van de Omgevingsdienst zal dit budget in 2020 met € 20.000 opgehoogd moeten worden en met ingang van 2021 nog eens met € 8.000 tot € 256.000. De voornaamste redenen voor deze ophoging zijn:
- Advisering op duurzaamheidsthema’s, zoals visie op warmtetransitie, duurzaamheidsvragen, milieuthema’s en informatieavonden voor bedrijven.
- Energiebesparingen bij bedrijven
- Verhoogde inzet op bodemtaken
- Inzet op het thema PFOS/PFAS
De financiële effecten vanaf 2021 zijn via de begroting 2021 voorgelegd aan de raad. Dekking vindt plaats vanuit de stelpost nominaal binnen de gemeentelijke begroting, evenals 2020.
Rijksmiddelen uit de decembercirculaire t.b.v. de Energietransitie
Voor 2020 een bedrag van € 49.000 over te hevelen van de reserve veilig te stellen budgetten naar de reserve duurzaamheidsfonds voor de inzet van de beleidsmedewerker energietransitie. Voor de jaren 2021 en 2022 (respectievelijk € 110.000 en € 55.000) zijn deze bedragen reeds meegenomen in de kadernota.
Restant rijksmiddelen uit de decembercirculaire t.b.v. de Energietransitie (voordeel € 33.000)
De gemeente Aalsmeer ontving € 237.000 van het Rijk ten behoeve van de extra uitvoeringstaken in kader van het klimaatakkoord. Deze middelen zijn ingezet om de capaciteit van het Energieteam voor Aalsmeer uit te breiden, door een beleidsmedewerker Energietransitie aan te trekken voor een periode van twee jaar ad € 214.000,-. Voorgesteld wordt de resterende rijksmiddelen voor de Energietransitie ad € 23.000 vanuit de reserve veilig te stellen budgetten toe te voegen aan de reserve Duurzaamheidsfonds, zodat de middelen beschikbaar blijven om uitvoering te geven aan de Energietransitie.
In de begroting 2020 is vanuit de Rijksmiddelen Energietransitie een bedrag van € 49.000 gereserveerd voor de kosten van de Junior beleidsmedewerker Energietransitie in 2020. Omdat deze functie pas vanaf november 2020 wordt ingevuld (in plaats van juli 2020), wordt voorgesteld € 33.000 over te hevelen naar de reserve duurzaamheidsfonds om deze in 2022 weer te onttrekken aan deze reserve. In 2021 is er immers al € 110.000 begroot voor de inzet van deze medewerker.
Middelen Energiebeleid (voordeel € 25.000)
Ten behoeve van het Plan van Aanpak 2019 -2021 Aalsmeer Fossiel Onafhankelijk heeft de gemeenteraad middelen beschikbaar gesteld voor uitvoering van het energiebeleid. Voorgesteld wordt € 40.000 van deze middelen toe te voegen aan de reserve duurzaamheidsfonds (in 2020). Deze middelen waren in 2020 niet nodig voor de uitvoering van het plan van aanpak. Dit, omdat gemeente Aalsmeer eind 2019 de rijkssubsidie Regeling Reductie Energiegebruik ontving om uitvoering te geven aan projecten gericht op het verduurzamen van het particulier woningbezit. Hierdoor was het inzetten van lokale middelen (á € 30.000) niet nodig. Een andere oorzaak is dat de besluitvorming over de Transitievisie warmte met ongeveer een half jaar is uitgesteld. Dit om inhoudelijke afstemming mogelijk te maken met de Regionale Structuur Warmte die gaat over de verdeling van bovenregionale warmtebronnen in het kader van de Regionale Energiestrategie Noord-Holland Zuid. In 2021 zijn deze middelen nodig voor uitvoering van het vervolg duurzaamheidsfonds en stimuleren zonne-energie op daken.
Op Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid is € 102.000 beschikbaar voor nieuw beleid. Voorgesteld wordt om vanuit deze middelen € 15.000 over te hevelen naar Programma 4 Openbare ruimte ten behoeve van communicatie & participatie van de Transitievisie warmte in het kader van duurzaamheid.
Diverse taakvelden
Onderuitputting kapitaallasten € 142.000 V
Op basis van de in de jaarrekening 2019 vastgestelde boekwaarden van de lopende investeringen heeft een actualisatie van de kapitaallasten plaatsgevonden. Het voordeel aan afschrijvingskosten ad € 142.000 leidt tot een lagere onttrekking (nadeel reservemutaties € 93.900) aan de reserve dekking kapitaallasten verkeer en vervoer en reserve dekking kapitaallasten groen, water en recreatie. Het voordeel op taakveld Riolering ad € 51.900 wordt afgewikkeld met de egalisatievoorziening riolering.
Budgetten areaaluitbreiding
De budgetten voor de areaaluitbreidingen van 2020 zijn niet geheel benut. Dit heeft twee oorzaken. Een aantal projecten zijn niet (geheel) afgerond waardoor de arealen nog niet overgedragen zijn aan beheer. Dit was bij het vaststellen van de budgetten medio 2019 nog niet duidelijk. Het betreft delen van Dorpshaven Zuid, Polderzoom en de Noordvork. Deze arealen komen komende jaren in beheer en zullen bij een volgende meerjarenplanning areaaluitbreiding opgenomen worden. Budgettair gaat het om € 16.800 op het taakveld groen en spelrecreatie en € 23.400 op het taakveld verkeer en vervoer (wegen, graffity, verkeer, straatreiniging en openbare verlichting).
De tweede oorzaak zit in de uitwerking van de jaaropdracht 2020 met Meerlanden. Daarin zijn een aantal tarieven gedaald, en een aantal gestegen. Na het invullen van de op dat moment bekende arealen bleek het vrijgemaakte budget voldoende te zijn om de areaaluitbreiding op te vangen. Hierdoor worden de budgetten areaaluitbreiding niet benut. Het gaat om € 41.700 taakveld groen en spelrecreatie en € 7.000 op het taakveld verkeer en vervoer. Overigens zijn de tarieven zoals deze afgesproken zijn met Meerlanden wel benut om de areaaluitbreiding in de kadernota 2021 te berekenen.
Toelichting reservemutaties
In de volgende tabellen zijn de reservemutaties weergeven en van een korte toelichting/verwijzing naar betreffende onderdeel voorzien.
Reservemutaties (x € 1.000) | ||
---|---|---|
Lasten | Toelichting | |
Projecten Dorpshaven Zuid, Kasteleinweg en Hoffscholteweg | -2.130 | Zie hoofdstuk 2.4, onderdeel mutaties investeringen ten aanzien van projecten Dorpshaven Zuid, Kasteleinweg en Hoffscholteweg. |
Beslispunten begroting 2021 m.b.t. 2020 | ||
- Overheveling van reserve veilg te stellen naar duurzaamheidsfonds (1) | 165 | |
- Verduurzamen Proosdijhal (2) | 90 | |
Actualisatie Meerjarenprojectplan Buitenruimte | 156 | Zie hoofdstuk 4.2 Meerjarenprojectplan Buitenruimte |
Inzet junior medewerker energietransitie | 49 23 | Zie toelichting bij taakveld Milieubeheer in hoofdstuk 2.4. Zie toelichting bij taakveld Milieubeheer in hoofdstuk 2.4. |
Totaal | -1.647 |
Reservemutaties (x € 1.000) | ||
---|---|---|
Baten | Toelichting | |
Projecten Dorpshaven Zuid, Kasteleinweg en Hoffscholteweg | -2.186 | Zie hoofdstuk 2.4, onderdeel mutaties investeringen ten aanzien van projecten Dorpshaven Zuid, Kasteleinweg en Hoffscholteweg. |
Actualisatie MPP | 144 | |
Inzet junior medewerker energietransitie | 49 | Zie toelichting bij taakveld Milieubeheer in hoofdstuk 2.4. |
Fasering junior medewerker energietransitie | -33 | Zie toelichting bij taakveld Milieubeheer in hoofdstuk 2.4. |
Budgetoverheveling AM fossiel onafh.via duurz.h.fds. | -40 | Zie toelichting bij taakveld Milieubeheer in hoofdstuk 2.4. |
Onderuitputting kapitaallasten | -94 | Zie toelichting bij onderdeel Onderuitputting kapitaallasten in hoofdstuk 2.4. |
Totaal | -2.160 |
Mutaties investeringen
Onderstaande bijstellingen betreffen budgettair neutrale faseringen van investeringsbedragen in de jaren 2020 tot en met 2023.
Er zijn investeringen waarbij de uitgaven gedeeltelijk worden gedekt uit een bestemmingsreserve, zoals de reserve bovenwijkse voorzieningen. Dit bedrag wordt aan de reserve onttrokken en gestort in een reserve voor de dekking van de toekomstige kapitaallasten van deze investering. Als er bij zo’n investering wijzigingen plaats vinden in het bedrag van de uitgaven, wijzigt behalve de onttrekking aan de bestemmingsreserve ook de storting in de reserve dekking kapitaallasten. Dit is voor de leesbaarheid niet in onderstaande toelichting opgenomen.
Hoffscholteweg (fasering = neutraal)
€ 2.021.000 lagere lasten, € 140.000 lagere baten, € 1.880.000 lagere onttrekking uit de reserve Bovenwijkse voorzieningen en € 1.880.000 lagere storting in de reserve dekking kapitaallasten verkeer en vervoer)
Begin 2020 is gestart met de aanleg van de Burgemeester Hoffscholteweg, het gedeelte vanaf de Aalsmeerderweg tot aan het Spoorlijnpad. De aanleg is ten opzichte van de oorspronkelijke planning vertraagd, doordat de opstallen nog steeds niet gesloopt zijn en er nog leidingen verlegd en overkluisd moeten worden. Het slopen van de opstallen en het ervoor zorgen dat juridisch alles rond is, is een voorwaarde om met de leidingen aan de slag te kunnen en de weg te kunnen aanleggen. De budgetten worden aangepast aan deze meest actuele planning.
Molenvlietweg (let op financieel effect vanaf 2021)
In 2018 heeft de raad een investeringskrediet van € 2.608.000 voor de aanleg van de Molenvlietweg ter beschikking gesteld. Ruim 50% van de investering wordt gedekt door een bijdrage van de Vervoerregio Amsterdam (€ 1.334.000) en circa 25% door Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV. De werkzaamheden worden naar verwachting begin 2021 afgerond. De uitvoering van realisatie is belegd bij Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV. De budgetten worden aangepast aan deze meest actuele planning.
Het project Middenweg-Molenvlietweg is verdeeld in 2 fasen. De eerste fase betreft de aanleg van de infrastructuur rond de Middenweg. Deze fase is in 2020 afgerond. De tweede fase betreft de aanleg van het wegvak naar de Aalsmeerderweg. In dit deel wordt een bestaande dijk belast door het grondlichaam van de nieuwe wegconstructie. Wij waren voor het project uitgegaan van het ophogen van het dijklichaam met ophoogzand, overeenkomstig een recente aanleg van een vergelijkbare constructie bij de Burgemeester Hoffscholteweg aan de Stommeerkade. Bij nader onderzoek is gebleken dat het dijklichaam bij de Molenvliet instabieler is dan het dijklichaam bij de Stommeerkade en dat door deze omstandigheid het grondlichaam ten behoeve van de weg moet worden opgebouwd met flugzand. Dit materiaal is twee keer duurder dan ophoogzand. Het hoogheemraadschap van Rijnland heeft de ophoging met dit materiaal in de verleende vergunning verplicht om het risico van een dijkdoorbraak te vermijden.
De kostenverhoging ten gevolge van dit ophoogmateriaal kan niet volledig worden gedekt uit de beschikbare middelen en veroorzaken een verhoging van de investering met € 359.000 Van deze verhoging zal 50% worden gedekt door de Vervoerregio Amsterdam en 25% door Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV, conform afspraken over het eerder beschikbaar gestelde investeringskrediet. Per saldo komt 25% voor rekening van Aalsmeer, dat wil zeggen een bedrag van € 90.000. Dit bedrag wordt in 2021 gedekt uit de reserve bovenwijks.
OLV Greenport Lagere lasten en baten € 1.655.000
In 2018 heeft de raad een investeringskrediet voor de aanleg van de uitgang van de Ongestoorde Logistieke Verbinding (OLV) van € 11,3 miljoen ter beschikking gesteld. Op 8 maart 2019 is de samenwerkingsovereenkomst inzake de realisatie van de OLV Greenport Aalsmeer met de partners afgesloten. De uitvoering van de uitgang van de OLV Greenport Aalsmeer onder Hornweg en langs de Middenweg heeft de gemeente opgedragen aan Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV. De uitvoering is gepland in de periode 2020 tot en met 2023. De kosten voor de uitgang van de OLV Greenport Aalsmeer worden gedekt uit bijdragen die worden ontvangen van de provincie Noord-Holland en de vervoerregio Amsterdam. De budgetten worden aangepast aan deze meest actuele planning.
De werken worden begin 2021 aanbesteed. De grote uitgaven zullen in 2021 en 2022 plaatsvinden. De 2e termijn van de subsidie ca. € 6 miljoen vragen we in 2021 aan bij de provincie. Bij de Vervoerregio zullen we in 2021 subsidie aanvragen van ca. € 1,4 miljoen. Het werk zal in 2023 worden afgerond en dan zal de laatste termijn van de subsidie bij de provincie worden ingediend van ca. € 2 miljoen.
Kasteleinweg
€ 291.000 lagere lasten, € 14.000 hogere baten, € 305.000 lagere onttrekking uit de reserve Bovenwijkse voorzieningen en € 305.000 lagere storting in de reserve dekking kapitaallasten verkeer en vervoer
Medio 2020 zijn de werkzaamheden aan de Burgemeester Kasteleinweg gestart met de aanleg van de rotonde bij Zwarteweg. De verwachting was dat er in het voorjaar 2020 zou worden gestart, maar de werkzaamheden zijn door een langere voorbereidingstijd enigszins vertraagd. Een beperkt deel van de kosten van de Burgemeester Kasteleinweg schuiven daardoor naar 2021, omdat ook de overige werkzaamheden in Aalsmeer voor een beperkt deel doorschuiven naar 2021. De planning is nog steeds dat de werkzaamheden in 2021 worden afgerond. Medio 2021 zijn de infrastructurele werkzaamheden klaar en aan het einde van 2021 de inrichtingswerkzaamheden, waaronder de groenvoorzieningen.